بررسی ویژگی های عام معماری روستایی در معماری

مرجع تخصصی صنعت ساختمان

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

بررسی ویژگی های عام معماری روستایی در معماری

در ادامه ویژگی های عام معماری روستایی داریم:

سرپناه ارزان

وقتی مصالح ساختمان بومی بوده و نیروی کار سازنده ساختمان نیز افراد خانواده و همسایگان باشد، ارزان تمام شدن ساختمان نتیجه منطقی آن است. خیلی از مواقع در و پنجره را به ناچار از کارگاه مربوطه در خارج یا داخل ده خریداری می کنند.

سادگی و پرهیز از بیهودگی

اگر چه روستاها نیز در معرض هجوم نقشه های اصطلاحا شهری که مطابقتی با زندگی سنتی روستایی ندارند، قرار گرفته اند؛ ولی اساسا خانه روستایی ساده است. این سادگی در طرح خانه و ترکیب فضاهای خانه وجود دارد. شکل کلی خانه ی روستایی همانند طبیعت اطراف آن ساده است. هر چند در یک جا منظور از خانه چند اطاق جدای از هم می باشد، مانند خوزستان و در جای دیگر مجموعه ی فضاها به یکدیگر چسبیده اند و دسترسی از درون دارند، مثل روستاهای خدابنده و زنجان.

برای خانه های بزرگ پکیج بهتر است یا موتورخانه

تاسیسات نوبهار در این مقاله قصد دارد در انتخاب پکیج و یا موتورخانه برای خانه های بزرگ به شما کمک کند، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی میراث به جامانده از افشاریه در کتیبه قرآنی کاخ خورشید

کاخ خورشید بنای شاخص تاریخی ـ مذهبی شهرستان کلات است، فرضیه‌های متعددی در رابطه با کاربری این اثر تاریخی مطرح می‌شود، اما آنچه به این عمارت هویت می‌بخشد، کتیبه‌ای قرآنی متشکل از آیات سوره نبأ بوده که فرضیه مقبره بودن این بنا را تقویت می‌کند.

کاخ خورشید شهر کلات، بنایی تاریخی و مربوط به دوره افشاریان است که بر فراز بناهای کهن‌تری از دوره ایلخانی ساخته شده است و اهداف متعددی برای ساخت آن توسط متخصصان مطرح می‌شود که با توجه به وجود کتیبه قرآنی، رسم‌بندی‌ها، شکل کلی سازه و قیاس آن با ابنیه مشابه و معاصرش، فرضیه مقبره بودن این بنا قوت بیشتری می‌گیرد.

هزینه رپورتاژ خبری از سایت رکس سو

در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، نمیتوان به فکر فعالیت در دنیای آنلاین بود اما به سئو و بهینه سازی سایت اهمیت نداد. رقبا هر روز قوی تر می شوند و رتبه خود را در موتورهای جستجو بالا می برند. در نتیجه اگر نتوان در نتایج برتر موتورهای جستجو جایگاهی داشت کسب و کار آنلاین خود را بایستی یک کسب و کار شکست خورده دانست.

شما از طریق رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری که از موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی و یکی از ارکان اصلی سئو سایت است، می توانید محصولات و خدمات خود را همراه با تصاویر و لینک های باکیفیت در سایت های پربازدید و با رنک بالا منتشر نمایید. تبلیغ رپورتاژ آگهی علاوه بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر به سزایی دارد.

تنها راه دریافت بک لینک دائمی آن هم از سایت های خبری معتبر بصورتی که از سایت ها حذف نشود و اسپم محسوب نشود و درواقع باعث بهبود رتبه سایت درگوگل شود، خرید رپورتاژ آگهی دائمی و با کیفیت است .

قدمت کهن ترین مسجد ایران

معرفی مسجد فهرج، کهن ترین مسجد ایران

قدمت کهن ترین مسجد ایران به پیش از اسلام برمی گردد.

کهن ترین مسجد تاریخی ایران، در روستای فهرج واقع است و قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد. برخی از مورخان مسجد تاریخانه را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند، اما برخی مسجد جامع فهرج را کهن ترین مسجد تاریخی ایران معرفی می کنند. مسجد فهرج، هم اکنون زنده و پویاست، از مناره مسجد بانگ خوش اذان شنیده می شود و نماز جماعت در آن برگزار می گردد.

فهرج روستایی ست با آب و هوای گرم و خشک کویری که در فاصله ۲۵ کیلومتری از یزد، مسیر جاده یزد کرمان در دل کویر آرام گرفته است.

بنای حمام، نشان تمدن و یک جانشینی

تاریخ نخستین حمام ها در خارج از ایران ، طبق اسناد مکتوب موجود، به بیش از دو هزار سال قبل از تولد عیسی مسیح (علیه السلام) بر می گردد. طبق کتابهای تاریخی موجود، جزیره ای به نام کرت از دو هزار سال پیش از میلاد مسیحی چنان تمدن برخوردار بود که تمام خانه های مسکونی (چه ثروتمند و چه فقیر) مجهز به چشمه های آب گرم بودند.
این حمام در تاریخ ایران سه هزار سال قدمت دارد. پاکیزگی و پاکیزگی از دیرباز جزو اصول و عقاید ایرانیان بوده است. استحمام در آیین زرتشت یکی از شرایط شرکت در مراسم مذهبی بود. ساخت حمام ها در ایران به قبل از دوره هخامنشی باز می گردد. پس از تبدیل ایرانیان به اسلام، غسل حمام به یکی از وظایف شرعی ایرانیان تبدیل شد.

بررسی ویژگی‌های ورق دکرا، ورق کینگستون

ورق دکرا، ورق کینگستون دارای دکوراسیون زیبا و یکپارچه - نور (7 کیلوگرم در هر متر مربع) - بدون نفوذ و جذب آب و عدم نیاز به عایق رطوبت (10 سال ضمانت) - کاشی دکرا مقاوم در برابر زلزله، باد، طوفان، گردباد (حداکثر 200 کیلومتر در ساعت) ) تغییرات ناگهانی دما، آتش سوزی، یخ زدگی - تحمل بار برف متمرکز (360 کیلوگرم در متر مربع) - عدم پوسیدگی، خوردگی و سایش (50 سال ضمانت) - قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی - انعطاف پذیر و برش بام دوستانه با محیط زیست دکره - عدم تغییر رنگ در اثر نور خورشید و سنگهای در حال سقوط به دلیل عوامل طبیعی (10 سال ضمانت) - قابل نصب در شیب 12 تا 90 درجه می‌باشد. 

تاریخچه مختصری از شکل گیری شهر مسکو به روایت جیمز موریس

 

در متون تاریخی برای نخستین بار در سال 1147 به مسکو اشاره شده، هر چند چنین به نظر می‌رسد که به علت جاذبه خاص مکانی این شهر که بر روی نقطه مرتفعی در کنار رودخانه مسکوا و مسلط بر آن ساخته شده، می بایستی قدمت شهر بیش از این باشد. در سال 1147 یوری دولگوروکی پرنس سوزدال در زمین‌های مرتفع شمال و ساحل چپ رودخانه مسکوا که 130 فوت از سطح رودخانه ارتفاع داشته و محل تلاقی جریان اصلی مسکوا و یک شاخه فرعی آن نگلینائیا بود، قلعه‌ای بنا نمود. نخستین اسکان این محل، که پیرامون آن در سال‌های 58-1156 پرچینی با چوب بلوط ساخته شده بود، منطقه‌ای به وسعت 10 آکر در غرب این پشته خاکی را اشغال می نمود. بالاخره این مجتمع زیستی پس از دو قرن رشد مداوم در جهت غرب، منطقه‌ای به وسعت 75 آکر که محل کنونی کاخ کرملین است، را اشغال نمود. (کرمل که به معنی "شهر مرتفع" است، مشابه برگ یا همان قلعه می‌باشد.)

راه حل قطعی گرفتگی تاسیسات ساختمانی

یون کلسیم و منیزیم موجود در آب شرب مصرفی در بسیاری از شهرهای ایران باعث ایجاد رسوب در سیستم تاسیسات ساختمان خواهد شد توجه به این نکته ضروری است که این امر علاوه بر افت فشار آب و نارضایتی ساکنین باعث افزایش هدر رفت انرژی و همچنین افزایش هزینه های جاری خواهد شد.

 

ظرفیت لازم یا حجم مورد نیاز در یک منبع کویل دار آب گرم

منابع کویلی در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند. به طور معمول، منابع تولید شده دارای بازه ظرفیتی 300 تا 2000 لیتری هستند. بدیهی است که پارامترهای مختلفی در طراحی این منابع با توجه به کاربری مدنظر دخیل است. میزان کویل موجود در مخزن نیز در تعیین ظرفیت منبع، تاثیر دارد. میزان ظرفیت منبع کویلی، با توجه به استاندارد ای تعریف شده برای کاربری های مختلف تعیین می شود. برای محاسبه ظرفیت منبع، ابتدا نیاز به محاسبه بار حرارتی ساختمان است.

حجم این منابع هم به کمک جداولی که محتوی پارامترهای تعیین حداکثر مصرف آب گرم و ضریبت تقاضا هستند، از طریق رابطه زیر به دست می آید:

{jatex}V_t=D_m*D_f*D_s{/jatex}

که در آن:

{jatex options:inline}V_t{/jatex}،حجم نهایی منبع کویلی به عنوان مطلوب مساله

{jatex options:inline}D_m{/jatex}، حداکثر نرخ مصرف آب گرم بر حسب گالن بر ساعت بدست آمده از طریق جداول است

{jatex options:inline}D_f{/jatex}، ضریب تقضای مصرف بدست آمده از طریق جداول است.

{jatex options:inline}D_s{/jatex}، ضریب ذخیره منبع بدست آمده از طریق جداول عنوان شده، است.

برای محاسبه ظرفیت گرمایی و سطح حرارتی لازم برای طراحی منبع کویلی مناسب، کافیست از رابطه ساده زیر استفاده کنیم:

{jatex}Q=4.2*V*\frac{(t_2-t_1)}{T}{/jatex}

که در آن:

Q، ظرفیت مورد نیاز منبع کویل دار بر حسب کیلو کالری بر ساعت است
V، حجم منبع کویل دار بر حسب لیتر است
T، زمان لازم و پیش بینی شده برای گرم شدن کل آب داخل منبع کویلی به ساعت است.

{jatex options:inline}t_1{/jatex}، دمای آبی که وارد منبع کویلی می شود.

{jatex options:inline}t_2{/jatex}، دمای آب که از منبع کویلی خارج می شود.

آشنایی با معماری دیکانستراکشن

سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.

دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب  پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 2)

بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.

مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟

کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 1)

 

آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.

آشنایی با معماری حبابی

در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.

تاریخچه معماری حبابی

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند. این روش به مدت چهارده سال بهینه ترین روش برای تقسیم بندی فضا در معماری حبابی بود. 

الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان (بخش 2)

اتاق ها

-اتاق نشیمن

رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.

بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.

الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان (بخش 1)

تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود.

نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سوالات مقدماتی عبارت اند از:

۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟

۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟

۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساسا مکانی است روشن یا تاریک؟

۴- در این جا اساسا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟

۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟

۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟

۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟

۸- سقف اتاق بلند است یا کوتاه؟

بررسی معماری ایلامی

این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.

بناهای شاخص در معماری ایلامی

محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلك كاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران  ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه‌های  معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان‌ها است كه برخی از آنها را در دكان داوود در نزدیكی سرپل ذهاب، در فخریك كردستان و… میتوان مشاهده کرد .

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 2)

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.

مشخصات کلی این پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماری  Dar Arafa

    مکان پروژه : مصر

    معمار اصلی :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 1)

 

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.

طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند. این راه حل بسته به تعبیه دیوار دولایه (دیوار دو جداره آجری با فضای خالی بین دو پوسته) داشت که فقط یک پنجره در آن قرار می گرفت که رو به گورستان قرار داشته، که با یک سیستم سقف هیبریدی پوشش شده بود. 

آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.

ليست صفحات

تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد